Keuzehulp

Hoe kies je een elektrische vouwfiets?

Welke elektrische vouwfiets is voor jou geschikt? Wij nemen je mee door de verschillende overwegingen.

Allereerst is het belangrijk om te weten waar je de fiets voor wilt gebruiken. Wil je hem gebruiken voor in de camper, auto of boot? Dan heb je een hele andere fiets nodig dan wanneer je iets zoekt voor in het OV. Zo wil de gemiddelde camperaar al gauw versnellingen, een groot zadel, degelijk bereik en vering, terwijl deze zaken voor woon-werkverkeer vaak niet vereist zijn.

Weet je waar de fiets voor wilt gebruiken? Dan weet je vaak ook meteen voor welke wielgrootte je moet gaan.

  • 16 inch wielen Gebruik je de fiets alleen voor hele korte tochtjes? Dan is 16 inch ook nog prima. Die neem je ook makkelijker mee in de trein. Het fietst echter wel een stuk minder comfortabel.
  • 20 inch wielen (meest gekozen) Voor comfortabele dagtochten vanuit de camper, boot of auto wil je minimaal 20 inch wielen. 20 Inch is de meest gebruikelijke wielgrootte voor de beste balans tussen compactheid en comfort.
  • 24 inch wielen Mocht je voldoende opbergruimte hebben, dan kun je overwegen om een stapje groter te gaan naar 24 inch. Maar in de meeste gevallen past dat eigenlijk al niet.

Keuzehulp

Bereik en Gewicht

Nu je weet waar je de fiets voor gaat gebruiken en ruwweg welke wielgrootte je zoekt, kun je gaan vergelijken. Belangrijke factoren daarin zijn bereik en gewicht. Het bereik van de fiets is afhankelijk van drie zaken: de batterijcapaciteit, de aandrijving, en de omstandigheden.

Capaciteit van de batterij

Wat betreft batterijcapaciteit heb je de volgende vuistregels:

  • Minder dan 10Ah: woon-werkverkeer, voor de laatste paar km
  • 10Ah (360Wh bij 36V): Voldoende voor korte dagtochtjes
  • 15Ah (540Wh bij 36V): Langere dagtochtjes, goed voor de meeste mensen
  • 20Ah (720Wh bij 36V): Ruim voldoende voor 99% van de mensen

Aandrijving

De aandrijving werkt ofwel met een rotatiesensor, of een krachtsensor (ook wel: torque sensor). Een rotatiesensor is minder efficiënt en zal het bereik dus negatief beïnvloeden. Een krachtsensor meet precies hoeveel kracht de motor bij moet geven en zal dankzij die efficiëntie het bereik wat vergroten.

Omstandigheden

Tot slot is het bereik sterk afhankelijk van de omstandigheden: rijd je in de laagste ondersteuning of de hoogste? Wat is het terrein en hoe goed zijn de banden opgepompt? Tot slot is het gewicht van de fietser niet onbelangrijk.

Gewicht

Wat betreft gewicht is het belangrijk om goed te kijken naar hoe dit gecommuniceerd wordt: met of zonder batterij? Met of zonder zadel? Het is best logisch om zonder batterij en zadel te meten, omdat dit de gebruikelijke manier is waarop je de fiets in de auto of camper zult gaan leggen. Mits de batterij gemakkelijk afneembaar is, is dat het makkelijkst. Maar het is wel goed om te weten wat merken meenemen in het gewicht wanneer je modellen wilt vergelijken.

Keuzehulp

Remmen, versnellingen, vering, overig

Goede remmen zijn het belangrijkste veiligheidssysteem van een fiets. Sommige merken gebruiken nog remblokjes die aangrijpen op de velg om kosten te besparen; dit is echt een no-go. Omdat je met een ebike flinke snelheden kunt bereiken, wil je minstens dubbele schijfremmen.

Voor meer comfort zijn versnellingen en goede vering cruciaal. Let er op dat de versnellingen van een goed merk zijn zoals Shimano. Wat betreft vering zijn er verschillende opties, van voorvorkvering, tot vering in het frame, zadel of zadelpen. Hier is vooral persoonlijke voorkeur belangrijk.

Overige overwegingen

Tot slot zijn er andere overwegingen om rekening mee te houden. Heeft de fiets een hoge of lage instap? Met een lage instap stap je gemakkelijker op en sta je sneller met beide benen aan de grond. Waar zit het zwaartepunt van de fiets? Je wilt het net voor het achterwiel hebben voor voldoende grip maar zonder risico op steigeren. Bij een middenmotor zit dat vaak wel goed, bij een achtermotor wil je de accu in ieder geval niet op het achterrek.

Wordt de fiets gemaakt in Nederland of in het buitenland? Praktisch alle onderdelen komen tegenwoordig uit Azië, ook van de A-merken. Maar waar die onderdelen vervolgens worden geassembleerd tot volledige fietsis wel degelijk van belang. Assemblage in Nederland betekent een extra check op lokale kwaliteitsnormen en betrouwbaarheid.